March 10th, 2016

Neurofeedback als motivator

Eigenlijk moet je hard werken om een deadline te halen, maar toch kun je het niet laten om nog één aflevering van je favoriete tv-serie te kijken. Met een bitter gevoel kijk je je serie, terwijl je gedachten af en toe paniekerig afdwalen naar je verantwoordelijkheden. De wetenschap lijkt voor dit probleem een oplossing te hebben. 

Het antwoord zit hem in het al vaker besproken neurofeedback. De methode is heel simpel: je laat mensen hun eigen hersengolven bekijken. Op basis van deze feedback blijkt het verrassend makkelijk voor mensen om hun hersengolven te veranderen in een richting die wenselijk is. De effecten hiervan blijken blijvend te zijn tot lang na de training, met als gevolg bijvoorbeeld een verminderde calorie inname of een verbeterd taalbegrip. Minder afleiding en een betere productiviteit valt nu ook onder dit rijtje.

Hersengebied voor productiviteit

Wanneer je jezelf motiveert om niet op de “play next” knop te drukken, of om nou eindelijk dat belangrijke telefoontje te maken, vertoont je Ventrale Tegmentale Gebied (Ventral Tegmental Area, VTA) activiteit. Gedacht wordt dat de mate van aanhoudende activatie in dit gebied bepaalt of je inderdaad de juiste (lees: minst luie) beslissing neemt.

Onderzoekers bedachten op basis van deze informatie het volgende. Wat nou als we van een groep mensen hun eigen VTA-activatie laten zien op een scherm. Vervolgens vragen we hen om de activatie in dit gebied te verhogen (dat zag er dan als volgt uit). Het is onduidelijk waarom, maar de deelnemers kregen het vrij gemakkelijk voor elkaar!

Ter vergelijking: wanneer de deelnemers simpelweg zichzelf probeerden te motiveren en dus geen gebruik maakten van neurofeedback, ging de VTA-activiteit niet omhoog. Blijkbaar is neurofeedback effectiever in het opwekken van motivatie dan een intern monoloog!

 

 

Dit onderzoek is recentelijk gepubliceerd in Neuron.

Auteur: Sander van Bree
Laat een reactie achter

Please wait... loading