September 28th, 2015

Emoties bij kinderen met ADHD

Kinderen met ADHD hebben concentratieproblemen die vaak leiden tot problematiek op school. Naast de aandachtsproblemen zijn er echter nog andere eigenschappen van ADHD waar niet meteen aan gedacht wordt. Onderzoek wijst uit dat kinderen met ADHD vaak problemen hebben met het geven van een juiste emotionele reactie. Dus naast het cognitieve functioneren is ook het sociale functioneren een belangrijk punt in de hulpverlening voor kinderen met ADHD.

Waarom hebben kinderen met ADHD problemen met het kiezen van de juiste emotionele reactie? Recent onderzoek wijst uit dat problemen in de breinnetwerken van kinderen met ADHD een verklaring kunnen bieden.

Chillen in de fMRI

Steeds meer onderzoek naar psychische stoornissen maakt gebruik van resting-state fMRI (RS-fMRI). In dit soort onderzoek wordt gekeken naar, de naam zegt het al, het brein van deelnemers terwijl ze rustig en ontspannen in de scanner liggen. De vergelijking van het rustende brein van mensen met een psychische stoornis met dat van gezonde mensen blijkt verassend interessante informatie te bieden. Onderzoekers uit Singapore deden precies dit: ze vergeleken kinderen met ADHD met kinderen zonder enige psychische stoornis.

Emotie-netwerk

Er werd een opvallend verschil gevonden tussen de emotionele netwerken van kinderen met ADHD en kinderen zonder psychische stoornis. Dit netwerk bestaat uit verschillende breinonderdelen, waaronder de amygdala, hippocampus, orbitofrontale cortex en nucleus accumbens. Vergeleken met kinderen zonder stoornis hadden kinderen met ADHD een verhoogde samenwerking tussen verschillende neuronen in de linker amygdala. Het tegenovergestelde patroon werd gevonden voor de linker-orbitofrontale cortex: bij kinderen met ADHD communiceerden de neuronen in dit gebied abnormaal weinig met elkaar. Opvallend, aangezien het niet gaat om neurologische reacties op stimuli of taakjes: het betreft het brein in een ontspannende toestand.

Het linken van brein en gedrag

Gedacht wordt dat deze abnormaliteiten in het emotie-netwerk direct te relateren zijn aan gedragseigenschappen. Aan de hand van vragenlijsten werd bijvoorbeeld vastgesteld dat de verhoogde communicatie in de amygdala waarschijnlijk gerelateerd is aan gedragingen als agressie, het breken van regels, en de neiging tot het verkiezen van een directe beloning over een latere grotere beloning.

Het vinden van dit soort connecties tussen abnormaliteiten in het brein en gedrag is een belangrijke zoektocht. Experts zijn weer een stap dichter bij het bedenken van verbeterde medicatie, en therapeuten hebben meer handvaten bij het behandelen van kinderen met ADHD.

 

Dit onderzoek werd recentelijk gepubliceerd in PLoS one.

Auteur: Sander van Bree
Laat een reactie achter

Please wait... loading