October 27th, 2014

Een innovatieve manier om toonherkenning te verbeteren

Het is lastig om een nieuwe taal te leren, al helemaal als deze taal niet op je moedertaal lijkt. Naast de nieuwe vocabulaire en grammatica die je moet leren, is het natuurlijk ook belangrijk dat je de uitspraak beheerst. Echter, bij talen zoals bijvoorbeeld Mandarijn is dit bijzonder moeilijk, aangezien deze taal veel nadruk legt op tonen bij uitspraak. Het blijkt dat mensen met een Westerse taal als moedertaal deze tonen slechts na veel oefenen kunnen discrimineren. Zou het niet mooi zijn als de wetenschap dit proces zou kunnen versnellen? Dit is precies wat onderzoekers uit Japan voor elkaar hebben gekregen, op een bijzondere wijze.

Zien wat je hoort

In het onderzoek werd gebruik gemaakt van neurofeedback. Bij neurofeedback worden de hersengolven omgezet naar iets observeerbaars, in dit geval beeldmateriaal. De persoon op wie neurofeedback wordt toegepast probeert vervolgens de hersengolven aan te passen op basis van wat hij/zij ziet of hoort. Hoe ging het in dit experiment precies in zijn werk? Er werd een reeks tonen gepresenteerd, en heel soms kwam er een toon die lichtelijk verschilde van de rest. Het bleek dat de hersengolven die geassocieerd werden met de zeldzame/afwijkende tonen en standaard tonen enigszins verschilde. Echter, de deelnemers zelf herkenden geen enkel verschil in de reeks aan tonen als je dit aan hen vroeg.

Onbewust leren

Terwijl de deelnemers naar de verschillende tonen luisterden visualiseerden de onderzoekers het verschil tussen de hersengolven tijdens de standaard tonen en de afwijkende tonen aan de hand van een groene cirkel op een computerscherm. De software was zo geprogrammeerd dat de cirkel groter werd wanneer het verschil in hersengolven tussen de standaard toon en de afwijkende toon ook groeide. Maar let op, het rare van dit onderzoek is dat de deelnemers geïnstrueerd werden om het geluid in de koptelefoon volledig te negeren! In plaats daarvan kregen de deelnemers de opdracht om al hun aandacht te richten op de groene cirkel en ze moesten proberen om deze zo groot mogelijk te maken.

Prestatie- en breinverandering

Na een aantal testdagen bleek dat de deelnemers de tonen veel  beter konden onderscheiden; bij het verdere verloop van het onderzoek nam dat onderscheidingsvermogen nog verder toe. Bovendien zagen de hersengolven geassocieerd met de twee tonen er nu compleet verschillend uit, het verschil was simpelweg groot geworden. Deze techniek blijkt effectiever dan ouderwetse (of non-futuristische?) methodes van leren.

Sciencefiction

Wat betekenen de resultaten van dit onderzoek? Als het aan de onderzoekers ligt, komt er een brain-computer interface game, waarbij gebruikers onbewust hun vaardigheden in toondiscriminatie verbeteren. Misschien komt er ooit een dag waarop klaslokalen voorzien zijn van hersenscanners en video games die kinderen helpen om moeiteloos verschillende tonen in talen te herkennen!

 

Het onderzoek is op 24 oktober gepubliceerd in Nature.

Auteur: Sander van Bree
Laat een reactie achter

Please wait... loading